Ceny: |
|
||
Soutěže: | Zahraniční stavba roku 2019 | ||
Zkráceně: | Zdvihací most přes Martwu Wislu v Sobieszewie, Polsko | ||
Ulice: | Sobieszewo 01 | ||
Město: | Gdaňsk | ||
Kraj: | |||
Stát: | Polsko |
Popis objektu:
Hlavním důvodem pro výstavbu nového mostu byla potřeba zajistit na silnici číslo 501 únosnost všech mostních objektu pro třídu dopravního zatížení A, spolu s možností průjezdu speciálního vozidla dle STANAG 150. Dalším důvodem byla snaha, umožnit proplouvání jednotek do výšky 5m bez omezení a využití Mrtvé Visly jako mezinárodní vodní cesty kategorie Vb.
Hlavním stavebním objektem je pětipolová mostní konstrukce. Ta je po obou stranách středního ocelového otvíraného pole o rozpětí 59,5 m, tvořena dvěmi betonovými rámy o rozpětí 2 x 25 m. Celková délka přemostění je 173 m a šířka nosné konstrukce 14,92 m.
Výstavba mostu byla započata provedením hlubinného založení mostních pilířů. Piloty systému TUBEX s ocelovou rourou průměru 457 mm, s délkou od 20 m do 24 m byli v toku řeky Visly vtáčeny do podloží za pomoci pilotovací soupravy z plovoucí platformy.
Mostní konstrukce podepírá celkem 6 podpor. Ty byli naprojektovány jako masivní železobetonové monolitické konstrukce na hlubinném založení.
Hydraulický systém, uloženy v komorách pilířů P30 a P40, umožňují zvedání a spouštění mostních křídel prostřednictvím dvojice hydraulických válců. Tyto válce jsou na jedné straně zakotveny pomocí ocelových kotevních prvků do základu pilíře. Na druhé straně do ocelové konstrukce křídla v místě hlavních nosníků. Písty pracují při zvedání mostu jako tažné a při zavírání mostu jako tlačné. Z důvodu zvýšení jejich odolnosti na působení koroze jsou pístnice pokryty keramickou vrstvou.
Srdcem celého systému jsou dvě elektrohydraulické sestavy – HPU složené z dvojice hydraulických čerpadel o stálém výkonu 65KW od firmy BOSCH REXROTH a dvojice elektrických motorů značky HOYER o výkonu 75KW.
Konstrukce HPU dále obsahuje systémem pro chlazení, filtraci, ohřívání hydraulického oleje a olejovou nádrž o objemu 2500 litrů.
Velice důležitým faktorem výstavby mostu bylo její provádění tzv. z vody. To znamenalo provádět všechny horizontální i vertikální transporty materiálů pomocí lodí . Celkem na stavbě pracovali 4 bárky, každá o délce 40 m, šířce 8 m a nosnosti 200.
V mnoha ohledech se jedná o unikátní konstrukci, která prozatím nemá obdobu v Polsku, ani v České republice. Proto úspěšné ukončení projektu je možno považovat za velký úspěch celého realizačního týmu Metrostavu.
Typologický druh stavby: | Stavby pro dopravu (silnice, komunikace, tunely, mosty, železnice, propusti, parkoviště, garáže, servisy, depa, nádraží, letiště, čekárny, čerpací stanice) |
Kategorie: | Novostavba |
BIM: | Ne |
Projektant: |
EUROPROJEKT GDAŃSK S.A.
|
Dodavatel: |
Metrostav a.s.
|
Přihlašovatel: |
Metrostav a.s.
|
Investor: |
Gmina Miasta Gdańsk
|
Plány: | Koordinační situace Řez Detail |
Další soubory: | |
Články: |