Stavba nového dálničního tunelu Spitzenberg v Německu, ve spolkové zemi Hesensko, byla realizována mezi lety 2017 a 2023.
Tento tunel leží na nově budované dálnici A44, která po realizaci celého úseku spojí města Kassel a Eisenach. Dotčený úsek této dálnice v délce přibližně 60 km je s ohledem na morfologii terénu a na směrové vedení trasy mimo obce de facto soustavou tunelových a mostních staveb s celkovými náklady cca 1800 mil. Eur. Samotná stavba tunel Spitzenberg zahrnuje dvě dvoupruhové tunelové trouby o délce téměř 600 m (včetně hloubených částí) a přilehlý úsek dálnice délky cca 500 m včetně hlubokého zářezu do kopce Lerchenberg výšky až 40m.
Tunely byly budovány metodou NRTM, rozpojování horniny probíhalo strojním způsobem v kombinaci s trhacími pracemi. Ražba probíhala v obtížných geologických podmínkách (vertikální a horizontální členění čelby pod ochranou MP deštníků). Definitivní obezdívka byla realizována z železového betonu s přídavkem PP vláken, izolace proti vodě byla navržena fóliová deštníkového typu.
Fotografie / ARGE Spitzenberg, Jürgen Stresius