96. D3 0310/II Hodějovice – Třebonín

Kraj: Jihočeský

Počet hlasů: Načítám...

Úsek dálnice D3 Hodějovice – Třebonín tvoří spolu se současně budovaným úsekem D3 Úsilné – Hodějovice budoucí obchvat Českých Budějovic, jímž je odvedena veškerá tranzitní doprava z existující silnice I/3 v úseku České Budějovice – Krasejovka, jejíž kapacita byla zcela vyčerpána. Stavba začíná v km 138,437 za připravovanou okružní křižovatkou Hodějovice, v místě přeložky železniční trati České Budějovice – České Velenice a končí za MÚK Dolní Třebonín v km 150,973, kde navazuje na stavbu D3 Třebonín – Kaplice nádraží. Trasa prochází poměrně členitým terénem a překonává na daném úseku výškový rozdíl cca 150 m, největší podélný sklon je 3,8 %.
Před zahájením stavby probíhal záchranný archeologický průzkum včetně přesunu 2 mohyl do nových poloh. Nálezy z těchto průzkumů byly následně publikovány a vystaveny archeologickým ústavem.
V průběhu stavby bylo nutné zajistit nově zjištěná sesuvná území vybudováním dodatečných pilotových stěn kotvených do původního terénu, řešit sanace nově zjištěných podzemních prostor, dále bylo nutné se vypořádat s nepředvídatelnými událostmi jako např. Covid-19, zahájení Rusko Ukrajinské války a s tím související nedostupnost a zdražení stavebních materiálů a před dokončením stavby s povodněmi v r. 2024.

Výstavba dálnice D3 přinesla zkvalitnění dopravy v podobě zvýšení bezpečnosti provozu, zrychlení dopravy a odstranění nebezpečných situací a zejména zklidnění provozu v centru města.

V rámci výstavby úseku D3 Hodějovice – Třebonín s celkovou délkou 12 536 m bylo realizováno celkem 183 stavebních objektů. Napojení na silniční síť je zajištěno 3 mimoúrovňovými křižovatkami MÚK Krasejovka, MÚK Dolní Třebonín, MÚK Roudné s celkovou délkou větví 3 910 m. Na trase je budovaných 24 mostů s délkou 2 160 m, z toho je 18 mostů dálničních včetně ekoduktu, 3 železniční a 3 mosty jsou na komunikacích nižších tříd, dále byla realizována přeložka železniční trati délky 1 350 m a protihlukové stěny v délce 3 220 m. Rozsáhlá je rovněž délka přeložek komunikací – 10 234 m.
Plocha vozovek na všech úsecích je 246 031 m2.
Celková bilance zemních prací: výkopy: 1 659 863 m3, náspy: 2 454 758 m3
Při výstavbě mostů bylo zabudovaných cca 5.000 t betonářské výztuže cca 33.000 m3 betonu

Dominantní objekty stavby:
Stavební objekt 203 – Dálniční most přes řeku Malše v km 139,859
Most byl navržen jako estakáda o 19-ti polích s celkovou délkou 780 m, skládá se ze dvou samostatných nosných konstrukcí, celková délka obou mostů je 1 573 m. Nosná konstrukce je navržena jako spojitá předpjatá trámová konstrukce. Most byl realizován kombinací technologie na pevné skruži (čtyři fáze), a technologií výsuvné skruže (16 fází).

Stavební objekt 209 – Most přes údolí Plavnice km 144,750
Most byl navržen pro převedení dálnice D3 přes údolí Plavnického potoka, biokoridor, dvě polní cesty a místní komunikaci. Jedná se o mostní objekt skládající se ze dvou samostatných nosných konstrukcí o 11-polích, jsou tvořené dvojicí hlavních svařovaných ocelových nosníků spřažených se železobetonovou mostovkou vozovky. Založení mostu je hlubinné, na velkoprůměrových pilotách. Délka mostu v ose D3 je 452,00 m.

Stavební objekt 211 – Most Otmanka v km146,225
Most v této lokalitě byl navržen z důvodu převedení dálnice D3 přes biokoridor, přeložky místních komunikací
Plavnice – Borek, Plavnice – Otmanka a bezejmennou vodoteč. Most tvoří spojitá předpjatá trámová konstrukce o 6-ti polích s dvoutrámovým příčným řezem. Délka přemostění je 186,6m, celková délka obou mostů je 279,2m.

Stavební objekt 663 – Železniční most na trati České Velenice – Plzeň v žkm 209,636 přes dálnici D3 v km 138,437
Nosné konstrukce mostu o 3-polích jsou navrženy jako ocelové celosvařované nosníky s dolní mostovkou a žlabem kolejového lůžka.
V krajních polích je rozpětí 26,00 m a v hlavním poli v rozpětí 69,00 m, jedná se o trám vyztužený obloukem (Langerův trám).

ZDŮVODNĚNÍ, PROČ JE STAVBA DO SOUTĚŽE PŘIHLAŠOVÁNA
Výstavba dálnice D3 0310/II Hodějovice – Třebonín tvoří spolu se současně budovaným úsekem D3 Úsilné – Hodějovice obchvat Českých Budějovic, jímž je odvedena veškerá tranzitní doprava z existující silnice I/3 v úseku České Budějovice – Krasejovka, jejíž kapacita byla zcela vyčerpána. Tato stavba patří k nejvýznamnějším v současné době v jihočeském regionu neboť zabezpečuje plynulý a bezpečný tranzit v severojižním směru Praha – Benešov – Tábor – České Budějovice – Dolní Dvořiště.
Stavba dálnice D3, úsek 0310/II, je unikátní a výjimečná z více důvodů, zejména však díky užití pokročilých technologických řešení, které zajišťují nejen bezpečnost, ale i dlouhou životnost. Při výstavbě byly užity speciální materiály a konstrukční postupy, které zohledňují jak náročné terénní podmínky, tak i klimatické změny.
Mezi nejdůležitějších a stavebně náročné objekty tohoto úseku patří výstavba 18 dálničních mostů, 3 nadjezdy, 3 železniční mosty. Největším mostem je estakáda přes řeku Malši, dlouhá téměř 800 m. Důležitým prvkem výstavby bylo použití výsuvných skruží, které urychlují výstavbu, například u mostu přes Malši.
Tato stavba tak představuje jeden z nejvýznamnějších infrastrukturních projektů v regionu, který kombinuje moderní dopravní technologie, inovativní inženýrská řešení a přímý přínos pro obyvatele a ochranu životního prostředí.

 

Kategorie

Novostavba