Koncepce cyklistické dopravy v Ostravě přináší nový přístup k plánování městské mobility inspirovaný osvědčenými postupy z cyklistických měst jako Kodaň či Amsterdam. Inspiruje se v nizozemské koncepci Dutch Cycling Vision, ze které přebírá pět klíčových principů. Cyklistická infrastruktura má být propojená, umožňovat cesty po přímých trasách, poskytovat pocit bezpečí, pohodlí a být atraktivní.
Dokument, schválený zastupitelstvem města v květnu 2024, nahrazuje předchozí koncepci (2010–2023) a mění pohled na cyklistickou dopravu. Nevnímá ji primárně jako sport, ale především jako transport. Od rekreačního pojetí cyklistiky se posouvá k chápání kola jako praktického dopravního prostředku na každodenních cestách po městě.
Návrh koncepce nevytyčuje trasy, po kterých by se měli cyklisté pohybovat, ale vytváří komplexní systém, který umožňuje pohodlný a bezpečný pohyb celým městem. Každá ulice se stává součástí celkové strategie podporující bezpečnost a atraktivitu jízdy na kole, s důrazem na potřeby nejzranitelnějších účastníků provozu – dětí a seniorů.
Cyklistickou dopravu koncepce začleňuje do uličního prostoru v souladu s jeho charakterem a provozem a stanovuje nové standardy. Podél rychlostních komunikací a železnic je navržena samostatná cyklistická infrastruktura, na frekventovaných městských třídách jsou cyklisté vedeni po oddělených stezkách v přidruženém dopravním prostoru, zatímco v rezidenčních zónách a na komunikacích s regulovanou rychlostí sdílejí prostor s pomalu jedoucími automobily.
Důležitým rysem ostravské koncepce je její celostní přístup k plánování ulic. Cyklistickou dopravu nevnímá izolovaně, ale v kontextu dopravní, technické a modrozelené infrastruktury. To umožňuje dlouhodobý a systematický rozvoj podmínek pro cyklistickou dopravu, který využívá jako příležitost ke zlepšení každou rekonstrukci či revitalizaci veřejných prostranství města.
Koncepce se zároveň promítá do Územně analytických podkladů, a to nad rámec standardních požadavků, které již neodpovídají současným potřebám rozvoje krajských měst. Tento přístup umožňuje detailnější zohlednění cyklistické dopravy při plánování městské infrastruktury a strategií udržitelné mobility. Současně má přímý vliv na územní plán Ostravy, kde vytváří základní koncepční rámec pro další rozvoj dopravních opatření podporujících cyklistickou dopravu.
Koncepce cyklistické dopravy v Ostravě je strategický dokument, který doplňuje platné právní a technické normy i další strategické plány města, jako je Strategický plán rozvoje Ostravy 2024–2030 a Integrovaný plán mobility Ostrava. Tematicky zasahuje nejen do dopravy, ale i do územního plánování, školství, životního prostředí a investičních strategií.