Soutěž URBANISTICKÝ PROJEKT ROKU 2025

9. Koncepce cyklistické dopravy v Ostravě

Kraj ČR: Moravskoslezský

Přihlašovatel Statutární město Ostrava

Investor Statutární město Ostrava

Autoři Ondřej Vysloužil, Kateřina Černá, Adam Červenka, Libuše Dobrá, Eliška Hejnyšová, Nikola Holásková, Marek Krumnikl, Kristýna Kučerová, Matěj Kulhavý, Josef Laža, Jiří Pásek, Katarína Paulíková, Denisa Poskerová, Pavel Řihák, Tomáš Zetek

Spoluautoři Peter Bednár, Vojtěch Benedikt, Michal Berg, Roman Čechák, Hana Fridrichovská, Petr Gelnar, Břetislav Hanzel, Květoslav Syrový, Jana Trávníčková

Projektant Městský ateliér prostorového plánování a architektury, příspěvková organizace

Počet hlasů: Načítám...

Koncepce cyklistické dopravy v Ostravě přináší nový přístup k plánování městské mobility inspirovaný osvědčenými postupy z cyklistických měst jako Kodaň či Amsterdam. Inspiruje se v nizozemské koncepci Dutch Cycling Vision, ze které přebírá pět klíčových principů. Cyklistická infrastruktura má být propojená, umožňovat cesty po přímých trasách, poskytovat pocit bezpečí, pohodlí a být atraktivní.

Dokument, schválený zastupitelstvem města v květnu 2024, nahrazuje předchozí koncepci (2010–2023) a mění pohled na cyklistickou dopravu. Nevnímá ji primárně jako sport, ale především jako transport. Od rekreačního pojetí cyklistiky se posouvá k chápání kola jako praktického dopravního prostředku na každodenních cestách po městě.

Návrh koncepce nevytyčuje trasy, po kterých by se měli cyklisté pohybovat, ale vytváří komplexní systém, který umožňuje pohodlný a bezpečný pohyb celým městem. Každá ulice se stává součástí celkové strategie podporující bezpečnost a atraktivitu jízdy na kole, s důrazem na potřeby nejzranitelnějších účastníků provozu – dětí a seniorů.

Cyklistickou dopravu koncepce začleňuje do uličního prostoru v souladu s jeho charakterem a provozem a stanovuje nové standardy. Podél rychlostních komunikací a železnic je navržena samostatná cyklistická infrastruktura, na frekventovaných městských třídách jsou cyklisté vedeni po oddělených stezkách v přidruženém dopravním prostoru, zatímco v rezidenčních zónách a na komunikacích s regulovanou rychlostí sdílejí prostor s pomalu jedoucími automobily.

Důležitým rysem ostravské koncepce je její celostní přístup k plánování ulic. Cyklistickou dopravu nevnímá izolovaně, ale v kontextu dopravní, technické a modrozelené infrastruktury. To umožňuje dlouhodobý a systematický rozvoj podmínek pro cyklistickou dopravu, který využívá jako příležitost ke zlepšení každou rekonstrukci či revitalizaci veřejných prostranství města.

Koncepce se zároveň promítá do Územně analytických podkladů, a to nad rámec standardních požadavků, které již neodpovídají současným potřebám rozvoje krajských měst. Tento přístup umožňuje detailnější zohlednění cyklistické dopravy při plánování městské infrastruktury a strategií udržitelné mobility. Současně má přímý vliv na územní plán Ostravy, kde vytváří základní koncepční rámec pro další rozvoj dopravních opatření podporujících cyklistickou dopravu.

Koncepce cyklistické dopravy v Ostravě je strategický dokument, který doplňuje platné právní a technické normy i další strategické plány města, jako je Strategický plán rozvoje Ostravy 2024–2030 a Integrovaný plán mobility Ostrava. Tematicky zasahuje nejen do dopravy, ale i do územního plánování, školství, životního prostředí a investičních strategií.