127. Modernizace železničního uzlu Pardubice

Kraj: Pardubický

Počet hlasů: Načítám...

Stavba „Modernizace železničního uzlu Pardubice“ zahrnuje dvě stavby původně řešené samostatně dvěma územními rozhodnutími. V prvním případě stavbu připravovala Správa železničnic, s.o. pod názvem „Modernizace železničního uzlu Pardubice“ a v druhém případě připravovalo svoji stavbu Statutární město Pardubice a to stavbu „Lávka pro pěší v prostoru nádraží ČD

Dle smlouvy o spolupráci mezi SŽ a Statutárním městem Pardubice byly ve stupni DSP + PDPS obě stavby sloučeny a to do jedné stavby s názvem „Modernizace železničního uzlu Pardubice“.

Vítězem Správou železnic vypsané soutěže na realizaci této stavby se v létě roku 2020 stala Společnost Pardubice, kde je lídrem firma EUROVIA CS, a.s. a členy firmy Chládek a Tintěra, Pardubice a.s., Elektrizace železnic Praha a.s. a GJW Praha spol.s r.o.

Jak již bylo řečeno, investorem stavby je Správa železnic, s.o. a projektantem je SUDOP Praha a.s. Železniční uzel Pardubice hl. nádraží leží na trase I. a III. železničního tranzitního koridoru ČR, a zároveň se jedná o trať TEN-T – „hlavní síť“ (core network) jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu.

Začátkem září 2020 bylo zhotovitelům předáno staveniště a byly zahájeny stavební práce dle odsouhlaseného harmonogramu, který počítá s dokončením stavby včetně předání dokumentace skutečného provedení stavby a předání dalších nutných souborů dokladů v červnu 2025.

Stavba „Modernizace železničního uzlu Pardubice“ zahrnuje modernizaci stávající železniční stanice a přilehlých úseků železničních tratí. Jedná se o celkovou modernizaci stávajícího kolejiště se zvýšením rychlosti až na 160 km/hod. v hlavních kolejích, zvýšení bezpečnosti a komfortu cestujících a o ochranu okolí proti hluku z železniční dopravy.

Výše uvedených cílů bude dosaženo provedením nového kompletního odvodnění žel.spodku a přilehlých prostor, vybudováním nové kanalizace, provedením nového železničního spodku a svršku vč.rekonstrukce čtyř a vybudování jednoho nového nástupiště. Současně bude modernizováno staniční zabezpečovací a sdělovací zařízení  včetně informačního a orientačního systému pro cestující a rovněž bude doslova od základu nově provedeno i trakční vedení včetně nového napájení a nových technologických objektů. Kompletní modernizací prošly i veškeré mosty, podchody a propustky v daném úseku a bude vybudována nová moderní lávka pro pěší.

V průběhu výstavby došlo ke změně stavby před dokončením, kdy namísto repase stávajících nosných konstrukcí zastřešení nástupišť a pouze částečné rekonstrukci nástupišť bylo přistoupeno ke komplexnějšímu řešení a zastřešení i nástupiště byly vybudovány ve zcela nové, 21.století odpovídající podobě.

Veškeré kabelové trasy sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, napájení a ovládání silnoproudu a trakčního vedení jsou v rámci žst.Pardubice vedeny v multikanálech kabelovodu.

Na stavbě musí být trvale při zemních pracích prováděn pyrotechnický průzkum z důvodu možného výskytu munice ze 2.světové války. Také se musí počítat s riziky staré ekologické zátěže v prostorách kolejiště u firmy Paramo.

 

Kategorie

Rekonstrukce