Historie lávky
Původní lávka z roku 1994 měla dodatečně předpjatou nosnou betonovou konstrukci o dvou polích zavěšenou na jednom pylonu nad pilířem vzdáleném 30 m od zbraslavské opěry. Lávka, která měla problémy už při výstavbě, byla na základě zjištěných závad v roce 2013 shledána jako nevyhovující a v roce 2014 byla kromě jiných úprav podepřena dvěma provizorními podporami v řece. Navržená náročná rekonstrukce lávky spočívající v navýšení pylonu, překotvení lávky a masivních úpravách samotné betonové konstrukce lávky nebyla realizována. Alternativně byl zpracován návrh nové betonové visuté lávky s umístěním mimo osu stávající lávky. Výstavba lávky nebyla s ohledem na dvě neúspěšné a zrušené soutěže nikdy zahájena. Městská část poté požádala architekta Josefa Pleskota o zpracování dalšího řešení, které později dospělo do realizace formou design and build, což významně zkrátilo proces před započetím výstavby. V této variantě jsme novou ocelovou konstrukci umístili na stávající rekonstruovanou spodní stavbu, čímž bylo zachováno hodnotné tvarové a urbanistické řešení lávky včetně rozšíření mostovky z 2,4 m na 4 m a výrazného snížení investičních nákladů oproti alternativní navržené betonové visuté variantě.
Dispoziční a konstrukční řešení nové lávky
Osa lávky délky 110 m je půdorysně přímá a přemosťuje Berounku z opěry O1 na levém (radotínském) břehu přes pilíř P2 na opěru O3 na pravém (zbraslavském) břehu. Niveleta mostovky je tvarována tak, aby lávka vyhověla výškovým požadavkům s ohledem na nově uvažovanou hladinu 100leté vody.
Role architekta v mostním stavitelství je důležitá nejen z hlediska urbanismu a tvaru a vzhledu konstrukce. Přání architekta navrhnout konstrukci s jednodříkovým asymetrickým pylonem (most-plachetnice) přineslo originální zajímavé a překvapivě funkční řešení.
Uložení asymetrického jednodříkového pylonu na horní pas lávky nad posuvným ložiskem zvýšilo vertikální i horizontální tuhost konstrukce.
Zakončení lanových závěsů konstrukčním systémem táhel umožňuje efektivní a přesné předepnutí závěsů hydraulickým zařízením spolu s tenzometrickým měřením a přináší jednoduché a estetické kotvení do konstrukce lávky.
Odnímatelná kompozitní mostovka na žárově zinkovaném roštu je vhodnou alternativou k mostovce dřevěné nebo ortotropní ocelové, zejména v případě vedení většího množství inženýrských sítí pod mostovkou.