42. Rekonstrukce výpravní budovy ŽST Praha-Radotín

Kraj ČR: hl. m. Praha

Přihlašovatel STRABAG Rail a.s.

Investor Správa železnic, státní organizace

Dodavatel STRABAG Rail a.s.

Autor Marek Wajsar / Atelier architektury a urbanismu, s.r.o.

Projektant Sagasta s.r.o.

Počet hlasů: Načítám...

Jedná se o stavbu pro dopravu. Budova je zhotovena jako jednopodlažní mírně převýšená transparentní hala, která uvnitř integruje jednotlivé funkční celky – pokladny dopravců, zázemí pro cestující, technické zázemí a dvěma obchodní jednotky. Architektonicky budova navazuje na nově realizované zastřešení nástupišť, a to zejména tím, že střecha budovy navazuje na zastřešení nástupišť tvarově, materiálově i řešením detailu. Výsledek má působit dojmem, že se jedná o jednu stavbu, nikoliv o stavby dvě. Celkově je budova koncipována jako kontinuální prostor, který propojuje přednádražní veřejné prostranství s prostorem nástupišť.

Budova je navržena jako skelet vynášející zastřešení, přičemž vnitřní prostor je směrem do ulice a do boků vymezen prosklenou stěnou. Komerční jednotky na nároží se prosklenými stěnami otevírají i směrem k 1. nástupišti, střed budovy obsahující zázemí je zděný.

Dispozice budovy je výškově vázána k přednádražnímu prostoru, který je cca o 625 mm níže oproti niveletě 1. nástupiště. Výškový rozdíl se překonává rampami vně výpravní budovy. V rámci komerčních jednotek jsou vložena pomocná schodiště, takže jsou přístupny jak z ulice, tak z 1. nástupiště.

Barevné a materiálové řešení navazuje na řešení stanice jako celku. Prosklené stěny vynáší hliníkový systémový rošt antracitového odstínu. Obdobně jako ostatní kovové prvky v rámci stanice. Podhledy uvnitř i vně budovy jsou bílé. Sloupy nosného skeletu jsou opláštěny bílým oplechováním. Obvodové stěny vestavku se zázemím jsou směrem do kolejiště i do odbavovací haly pojednány v keramickém obkladu hnědošedého odstínu.

Střecha je jednoplášťová, plochá s vegetačním souvrstvím. Uprostřed střechy je ohraničený prostor pro vzduchotechniku.

Celkový princip řešení budovy je jednoduchý: veřejné prostory, nechť jsou otevřeny maximálním prosklením do okolí. Co má být skryté, zůstává skryto za zděnou stěnou. Vše vloženo pod společné zastřešení nástupišť.

 

Kategorie

Rekonstrukce

Typ budovy
dopravní infrastruktura
Způsob financování
Projekt je spolufinancovaný Evropskou únií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF).