Soutěže: | Stavba roku Středočeského kraje 2022 |
Zkráceně: | Optimalizace traťového úseku Lysá nad Labem - Čelákovice |
Ulice: | nádraží |
Město: | Lysá nad Labem |
Kraj: | Středočeský |
Počet hlasů: | 20 |
Popis objektu:
Stavba leží v severovýchodní části Středočeského kraje, kde je řešený úsek veden katastry obcí Lysá n. Labem, Káraný a Čelákovice. Vlastní stavba je situována v ose stávající železniční tratě č. 231, spojující Lysou nad Labem s Prahou. Stavba zachovává stávající poměry v území, vychází z nádraží Lysá nad Labem směrem k pravému břehu Labe u obce Káraný. Trať přes řeku Labe přechází v km 6,300 mostním objektem. Po překročení Labe a vjezdu do Čelákovic je trať vedena hustě zastavěným územím, kde převažuje obytná zástavba. V těchto místech leží na trati zastávka Čelákovice-Jiřina.
Náplní stavby je rekonstrukce dvoukolejného mezistaničního úseku Lysá nad Labem - Čelákovice, tedy železničního svršku, spodku, úpravy nástupišť v zastávce Čelákovice-Jiřina, přejezdů, mostních objektů, pozemních objektů pro technologii, přístřešků pro cestující, trakčního vedení, silnoproudé technologie, zabezpečovacího zařízení, sdělovacího zařízení a vyvolaných dopadu do pozemních komunikací, inženýrských sítí a demolic.
Specifikem stavby bylo snášení starého železničního mostu přes řeku Labe a jeho nahrazení mostem novým. Starý most sestával ze dvou samostatných ocelových příhradových konstrukcí, z nichž jedna byla využita jako provizorní most a druhá byla odplavena po Labi k rozebrání na břehu. Nový most byl sestaven v ose stávající trati ze dvou nosných konstrukcí a postupně vysunut nad Labe a inundační území. Poté byla zrušena objízdná trasa a snesena i druhá polovina původního mostu.
Druhou zvláštností stavby byla nutnost provádět v úseku Lysá nad Labem – Káraný veškeré práce z koleje, a to z důvodu ochrany vodních zdrojů Káraný a ekologicky významné lokality Hrbáčkovi tůně. Z tohoto důvodu byl na sanaci železničního spodku nasazen sanační komplex firmy Plasser a a Theurer PM200-2R, který provedl sanaci zemní pláně, natažení geotextilie, pokládku štěrkodrti a štěrku bez nutnosti snášet kolejový rošt, a tedy bez zásahu do okolí trati.
Třetí inovací je zřízení inteligentního přístřešku na zast. Čelákovice-Jiřina, který je bystřejší než kam oko dohlédne a chytřejší než pan ředitel.
Typologický druh stavby: | Stavby pro dopravu (silnice, komunikace, tunely, mosty, železnice, propusti, parkoviště, garáže, servisy, depa, nádraží, letiště, čekárny, čerpací stanice) |
Kategorie: | |
BIM: | Ne |
Projektant: |
METROPROJEKT Praha a.s.
|
Dodavatel: |
Sdružení Lysá / Eurovia CS a.s., GJW Praha spol. s.r.o., Elektrizace železnic Praha a.s.
|
Přihlašovatel: |
Eurovia CS a.s.
|
Investor: |
Správa železnic, statní organizace
|
Plány: | |
Další soubory: | |
Články: |